Vamp har kledd av seg
Plateaktuelle Vamp skal gjennom et skikkelig hardkjør nå, med 50 konserter på 40 dager. De avslutter ballet i Bergen.
Vi spiller i Logen Teater fra 5. - 8. desember. Det blir som å komme hjem igjen. Vi har et fantastisk publikum i Bergen. Herlig også å få spille i en mer intim setting, komme på klubb igjen etter mange store konserter med KORK, sier Øyvind Staveland til BA.
Vamps niende studioalbum «Liten Fuggel» slippes i dag. Denne gangen har de skiftet plateselskap og produsent. Nå er det «popmannen» Espen Lind som styrer spakene - som han også gjør på Kurt Nilsens neste album.
Det var direktøren i Universal som kom med forslaget. Vi grublet litt internt i bandet, men ble fort enige om at Espen var et spennende valg. En produsents viktigste oppgave er å se Vamp utenifra. Det er Espen virkelig i stand til, for han er ikke oppi sjangeren til daglig.
Det var et lykkevalg?
Absolutt. Vi hadde et fantastisk samarbeid. Espen er både omgjengelig og har autoritet nok til å drive oss fremover, hevder Staveland.
Mer akustisk
Han sier det er bevisst at albumet føles litt mer akustisk og nedpå.
Vi har spilt i store settinger en stund, så vi ville kle av oss, finne tilbake til utgangspunktet, bruke mer stemmer og koringer, gi musikken mer luft. Det var også veldig bra å gjøre mye av albumet på Færøyene, kommes oss vekk, komme til et nytt sted. Til et ferdigrigget studio, sier Staveland.
Nå er gjengen klar for 50 konserter på 40 dager, fra 30. oktober. Knapt en fridag er lagt inn.
Vurderer Toft
Det blir langt og tøft. Men vi er klare. Vi spiller mye fra «Liten Fuggel». Vi har samme besetning på veien som i studio, så låtene er lett å gjenskape. Vi har holdt på i 20 år, så det er deilig og viktig å få inn nye låter innimellom, ikke bare spille det gamle. Men det blir selvsagt flere av de låtene folk forventer fra fortiden.
Dere skulle egentlig feire 20-årsjubileet i år?
Det er utsatt til 2013. Førstealbumet «Godmorgen, søster» kom i 1993, så det passer bra. Vi vet ennå ikke formen på jubileumsfeiringen, om Jan Toft og Vidar Johnsen blir med på noe. Trolig kommer det også en samleplate, med noen nye låter og kanskje uutgitt stoff fra arkivet også, sier Staveland.
I sommer påsto bluesartisten Sissel Norevik at tittelkuttet «Liten Fuggel» var en kopi av hennes «Annalee», men saken kokte vekk i kålen.
Det var littt ubehagelig med en gang, medgir Staveland.