Herlig variert Vamp
Alltid spennende å pakke ut et nytt Vampalbum. De to siste utgivelsene har vært samarbeidsprosjekt med Kringkastingorkesteret (KORK). Da er det godt å konstatere at haugesundbandet er i storform og har levert et variert og solid album. Det beste på mange år.
Vamp med Espens Lind som produsent har blitt strippet ned musikalsk. Når KORK sine massive strykere og symfonikere er borte, kommer det mer opprinnelige Vamp til synet. Et band som er tuftet på norske tekster med mye havsalt i ordene, irsk folkemusikk og en god porsjon poprock.
Vamp og Espen Lind har denne gang tenkt helhet, kontraster og variasjon. Derfor finner vi mange forskjellig uttrykk på «Liten fuggel». Fra visepregete sanger til en kraftfull låt med litt Kaizers-energi, «Benonis voggesang». Som avløses av Eivór Pálsdóttirs fnugglette sommervise «Elisabeth og Elinborg ». Deretter «Skål», med melodi av Øyvind Staveland og Vamps husdikter de siste årene, Ingvar Hovland.
Med disse variasjonene i tempo og låttyper blir de aldri kjedelige, disse 38 minuttene. Klassisk rockealbumtid. «Skål» er en låt av det trauste Vamp-slaget, med fin tekst og Paul Hansens friske munnspill. Hva nå? Seifer bandet og kjører i samme spor? Nei da, for spor åtte, Odin Stavelands «Karusell» er annerledes, et friskt pust og med en velopplagt trommis Torstein Lofthus. Sånn fortsetter det utover albumet; kontraster i stemmebruk og melodier. Herlig.
«Liten fuggel» er en bukett gode sanger. Intet konseptalbum, men har likevel en klar komposisjon: Åpning og slutt med Odin Stavelands neddempete sanger. Den første, «Ord» har tekst av Odin, mens Staveland senior står for teksten på «Åpen himmel».
En ny stemme er Gaute Sortland (Bergen Mandolinband), som bidrar med teksten på «I min sørgebåt». En vakker mollstemt låt med Paul Hansen som vokalist.
Flere sanger som bør nevnes: «Se meg» med Stones-aktige åpningsriff, «Oles vise» av Erik Bye, og «Sjel, men inga skjorte». En røff Øyvind Staveland i det dramatisk-ironiske hjørnet. Både denne og de andre låtene på platene har fine detaljer. En akustisk gitarsolo, latinoblåsere og nennsom bruk av strykere.
Har «Vamp» gitt ut en bedre plate siden «Månemann» i 2002? Tror ikke det. Kvalitet hele veien.
Anmeldt av Truls Horvei