Låtlokomotivet

Fra ristende rockelokomotiv til sakte dans med ferskenblomster: Vamp spente ut et stort låtnett da Kulturbadet ble inntatt fredag kveld.
ROCK N’ ROLL. Det summet forventningsfullt i en fullsatt storsal i Kulturbadet i Sandnessjøen fredag kveld i minuttene før Vamp skulle på scenen.
Et par minutter over 19 fikk lysmannen signal om å trykke på av-knappen, og salen gikk i svart. Noen sekunder seinere sto bandet plutselig opplyst på scenen, mens de første akkordene traff publikum, kontant og treffsikkert. Et rockelokomotiv var i gang, rullende, dirrende og buktende, anført av gitarist Bjørn Berges potente bluesgitar.
NY DIMENSJON. Nevn instrumentene du forbinder med Vamp, og mange vil komme opp med fløyta og fela til grunnlegger Øyvind Staveland – den eneste som har vært med hele vegen de 25 åra bandet har eksistert.
I 2014 ble nevnte Bjørn Berge med i bandet – en av Norges fremste bluesgitarister, og med en lang solokarriere bak seg før han svarte ja på Øyvind Stavelands spørsmål om å bli bandets nye gitarist.
Berge har åpenbart tilført Vamp en ny dimensjon, og i Kulturbadet var det stadig hans musikalske prestasjoner som sto i sentrum, enten det handlet om tunge rockeriff fra bottleneck-gitaren eller countrystemning fra en spretten banjo.
Samtidig var de der, alle de sidene vi kjenner fra før – de melodiøse, nære og sangvennlige låtene, folkemusikkinspirasjonen båret over havet til Haugalandet fra grønne øyer lenger vest. Vamp var altså fortsatt Vamp, men med enda ei musikalsk skjorte utenpå alle de gamle – og det på en måte som kledde dem.
TOFT TILBAKE. Ei anna, ny side ved 2016-utgaven av Vamp, er at Jan Toft – vokalist fra starten i 1991 og fram til 1998 – er tilbake som frontfigur. I Kulturbadet var han både gjøgler, klovn og historieforteller, og bandt mange av innslagene sammen med små fortellinger. Som den om da faren hans – som også var musiker – tok Toft den yngre på fersken mens han spilte Tom Waits, en artist Toft den eldre ikke hadde særlig sans for.
Etterpå skreiv jeg denne, fortalte Toft, før bandet gled over i «13 humler».
I tillegg til Toft har Vamp to dyktige vokalister i Øyvind og Odin Staveland, og et av konsertens høydepunkter var da Odin Staveland – som ellers mest trakterer trommene – satte seg bak pianoet og framførte «På bredden», ei låt opprinnelig innspilt sammen med Kringkastingsorkesteret. I Kulturbadet skjedde det med sparsom instrumentering, og Staveland lyssatt med ei enkel, hvit kjegle rett ovenfra.
FALT FOR FLØRTEN. I løpet av sine 25 år har Vamp gitt ut 13 album, så bandet har et stort og rikt materiale å øse fra. I Kulturbadet fikk publikum høre en miks av gammelt og nytt, men det var tydelig at noen av de eldre og mest kjente låtene traff ekstra godt. Både da de seks dro i gang «Månemannen » (2002) og Tir n’a Noir» (1993) ble de første taktene hilst med spontan applaus.
Etter temmelig nøyaktig en og en halv time gikk bandet av scenen, men i salen reiste folk seg og ville ha mer. Til slutt fikk de en stille og rolig «Ferskenblomsten » og en sprelsk «Liten fuggel» – den siste med Odin Staveland som vokalist, og i intens og humørfylt flørt med noen på første rad.
Da siste tone døde ut virket det som om hele salen hadde falt for flørten.